IJsbreker2: kers op de taart: ondersteunend tekenen en schoolwerk
We bespreken hoe je schoolwerk met ondersteunend tekenen kunt inzetten, ook als je geen TOS hebt.
Bijvoorbeeld bij begrijpend lezen.
“Je leert waarom veren belangrijk zijn voor vogels”
“Wat voor verschillende soorten snavels en poten er zijn”
Dat zijn 2 doelen in deze tekst. We tekenen letterlijk een doel.
Omdat in elk doel 1 van de 6 W’s (wie, wat, waar, wanneer, waarom en welke) en de 3 H’s (hoe, hoeveel, hoelang) genoemd worden, gaan we ze samen tekenen.
En ook voelen wat het beste past, welke is het meest duidelijk. En gelden dezelfde tekeningetjes voor een ouder kind (zonder TOS) en bijvoorbeeld een jonger kind met TOS. Interessant!
We nemen elkaar mee op reis, door uit te leggen waar het tekeningetje voor staat. Bijvoorbeeld waarom? zoals op de tekening.
Door deze tekeningetjes als basis te gaan gebruiken bij de 6 W’s en de 3 H’s.
Dan tekenen we (en vertellen we) de kern uit de zin. Waarom (tekeningetje), veren (tekeningetje) en vogel (tekeningetje).
Wat ook mijn eigen ervaring is, is dat je op deze manier ook makkelijker ziet of de ander het woord wel kent. Want daar ga je het over hebben. En zo niet, dan ligt daar een mooi doel om dit te leren benoemen. (AH nieuwe inspiratie voor een ander blogje!)
Deze mooie familie gaat hier de komende tijd mee aan de slag. En ik hoop ook dat het jou, lezer inspireert!
Groetjes, Pien
Recente reacties