“Dankjewel voor je training Ondersteunend tekenen bij TOS.
Ik heb niet alleen geleerd hoe ik tekenen in kan zetten tijdens de logopedische behandeling van kinderen met taalproblemen en/of TOS, maar nog zoveel meer! Vooral het ondersteunen van een oudergesprek met tekeningen om TOS uit te leggen was voor mij een uitdaging, maar ook van grote meerwaarde in mijn begeleiding van ouders! Je bent daarnaast bereid mee te denken buiten TOS, zodat je me tijdens een individuele sessie hebt geleerd hoe ik ondersteunend tekenen kan gebruiken bij het gesprek met ouders met een kind dat stottert. Hoe mooi is dat!
Je passie en enthousiasme werkt aanstekelijk en zorgt ervoor dat ik door blijf gaan om ondersteunend tekenen in te zetten tijdens mijn behandelingen.” (logopedist)


Ondersteunend tekenen bij TOS (én zonder):
“Terwijl wordt verteld,
wordt DIRECT de kern van de talige boodschap mee getekend”
18 september 2023 start ronde 22
van de online training
“Ondersteunend tekenen bij kinderen met TOS (en zonder) BASIS”
voor professionals
“Hier liggen heel wat mogelijkheden en kansen.
Niet alleen bij kinderen met een taalproblematiek.
Het is echt een dankbare manier om aan de slag te gaan en woorden meer begrip en daadkracht te geven”
Een bonusplekje voor jou?
We zijn begonnen! Wil jij toch nog graag aanhaken? Dit kan t/m 19 september.
Tenzij iemand je voor is, natuurlijk!
“Ik ben geen tekentalent”, “Ik kan niet goed tekenen”, “kinderen moeten vaak lachen om mijn tekeningetjes” of “Het lijkt helemaal niet!”
Misschien herken je wel 1 van deze stemmetjes. Je bent daarin namelijk niet de enige!!! 80% van de professionals die ik begeleid heeft zo’n stemmetje “. (Ik ook hoor;))
En misschien herken je het niet. En weet jij al dat het juist gaat om een simpele ondersteunende (geen mooie) tekening.
Alles is goed!
Want waar je ook staat, als je deze online basistraining volgt, ga je de stappen maken die JIJ nodig hebt om ondersteunend tekenen (bij TOS) in jouw werk te leren en te durven inzetten bij taal, emoties en in communicatie.


Note: Ben je bekend met ondersteunende gebaren of het leren van een andere taal? Dat leer je niet van de ene op de andere dag. Dat vraagt durven doen van je.
Durf jij in je cirkel van stretch te stappen? En te doen? Kilometers maken met ondersteunend tekenen?
Dan komt ondersteunend tekenen in je systeem en kun je niet meer zonder 🙂
De impact is direct en groot(s) voor de leerlingen in jouw klas en of in jouw begeleiding!
“Ik heb de online training als geweldig ervaren. Het was heel fijn dat er een groepsapp was waarin mensen tekeningen en ervaringen deelden. Helemaal in begin vond ik het wel spannend dingen te delen, zeker omdat sommige andere deelnemers volgens t ‘stemmetje in mijn hoofd’ echt veel beter konden tekenen dan ik. De 3 lessen waren zeer uitgebreid (soms was het wel wat veel om naast mijn werk te doen/ tijdens het werk te doen). De video’s waren echt fijn. Zo kon ik mee tekenen met wat je tekende. Het was fijn een voorbeeld te hebben. Het was heel fijn een coach te hebben dmv de video’s. Al was dat ook tijdens de online lives en het contact met jou, Pien. ” Deelnemer ronde 21
Voor wie?

Voor professionals werkend met 1 of meer KINDEREN (basisschoolleeftijd) met een taalontwikkelingsstoornis én zonder TOS
Wat heb je nodig?

Een lekker tekenblok, een pen/potlood en de kleurtjes groen, oranje en rood: om zo je eigen speakboek te maken.
Wat gaan we doen?
Les 1: De basis en maak kennis met innerlijke taal.
Hier begint het!
Met meer vertrouwen leer jij ondersteunend tekenen bij kinderen met (en zeker ook zonder) TOS in te zetten, waarbij je je bewust gaat worden van het belang van innerlijke taal.
Les 2: Emotietaal, het volle hoofd en wat helpt? (emotieregulatie)
Emoties visueel maken is essentieel voor kinderen met TOS. Emoties bespreekbaar maken, ook in de klas. Maak de binnenwereld zichtbaar en naar buiten. Vergeet daarbij het volle hoofd niet en vooral wat helpt hierbij? Hoe kun je bepaalde emoties reguleren met ondersteunend tekenen?
Les 3: TOS visueel maken, innerlijke taal en zoveel meer
De auditieve verwerking, het auditief werkgeheugen, woordenschat, zinnen begrijpen en maken, pragmatiek, innerlijke taal. Leer deze termen visueel te ondersteunen in gesprek met leerlingen. Onderzoek samen waar de krachten, de aandachtspunten van kinderen met TOS liggen. Wat heb jij, als kind, zo nodig? Deze spiekbrieven kun je er elke keer weer bij pakken. Met het kind, met ouders, voor thuis, maar ook voor in het dossier.
Wanneer?

– Toegang tot de 1e les op 18 september
(start in je eigen tijd)
– De 1e online live (in mijn betaalde versie van Zoom) is op
28 september 19u-20u30
(1e keer dat we elkaar gaan “zien”)
– Toegang tot les 2 op 5 oktober 2023
– De 2e online live is op 16 oktober 2023 van 15u30-17u
– Toegang tot les 3 ontvang je op 23 oktober 2023
– De laatste online live is op 1 november van 15u30-17u

” + Direct toepasbaar in de praktijk + heerlijk actief, gelijk doen en niet teveel luisteren + meerwaarde om achtergrondinfo over TOS te horen/krijgen + duidelijke opdrachten/ruimte voor vragen + persoonlijk contact waardevol à gezien/gehoord voelen * cursus had wat mij betreft nog langer mogen duren, maar dat kan aan mijn enthousiasme liggen 😃”
Leeringbegeleider AD, ronde 18
Online training TekenenbijTOS-kinderen basis voor professionals
Ronde 22 Betaal in 1 xOnline training "TekenenbijTOS-kinderen basis" voor professionals
ronde 22 Betaal in 3 termijnenWaarom?

Visualiseren is voor leerlingen met TOS/ STOS van groots belang, net als voor zoveel andere leerlingen in deze snelle talige maatschappij!
Ondersteunend tekenen levert direct resultaat op: IK ZIE JOU, IK HOOR JOU EN WIL JOU GRAAG BEGRIJPEN. En ook andersom! Elkaar zien, horen en begrijpen.
Het levert gelukservaringen en zelfvertrouwen op: je maakt gebruik van die ozo sterke kant: de visuele!
Ondersteunend tekenen vertraagt én geeft direct houvast in de les en in gesprekken.
Door taal, emoties en communicatie visueel te ondersteunen krijgen leerlingen tijd in deze talige, snelle maatschappij!
Tijd om taal binnen te laten komen, te verwerken, om taal te volgen en erop te kunnen reageren, helpt bij uiten.
Een sleutel naar je hart: want het kind wil wel vertellen en er gaat zoveel in hem of haar om, maar hoe kom je daar?
Ondersteunend tekenen draagt bij aan het vergroten van de emotietaal én de innerlijke taal.
Een tool die je als kind, als leerling, zelf leert te durven gebruiken, waarbij jij, professional, het (visuele) voorbeeld bent. #eigenaarschap #buitendelijntjesismeerruimte
Een tool die helpt bij de transfer en het vergroten van de (eigen) wereld.
En daar hoef je niet goed voor te kunnen tekenen!

“Waarom ik de training belangrijk vind? Omdat het je bewust maakt van de hoeveelheid taal die je gebruikt en daarmee ook bewust wordt van het feit dat het voor kinderen met een TOS of taalachterstand of barrière moeilijk is om de kern uit gesproken taal te halen. Daarnaast word je je heel bewust van je eigen spreektempo.
Waarom ik het aanraad? Omdat het gewoon heel leuk is! En het zorgt voor bewustwording en het zet je creatieve brein aan het werk. Het is ook echt wel heel fijn om even uit je hoofd naar je handen te gaan, dat moeten kinderen met taalproblemen zeker herkennen 😉”
Deelnemer ronde 21
Goed te weten!
* De lives worden opgenomen en zijn 6 maanden terug te kijken in de online academie. Weet dat deze alleen te bekijken zijn door de deelnemers van ronde 22
* Na het volgen van deze 8 weekse online training (met een half jaar toegang tot de online academie) krijg je een NIET GEACCREDITEERD deelnamecertificaat die je mogelijk kunt indienen in jouw kwaliteitsregister (in het vrije puntengedeelte) Het gaat om 22 SBU
* Deze online training vraagt investering in kilometers maken tijdens de begeleiding, de behandeling en/of in de klas. Hierdoor komt het ondersteunend tekenen in jouw systeem, waarmee jij elke dag in jouw werk direct impact kunt maken. Ook bij leerlingen zonder TOS!
* Wist je trouwens dat je na het volgen van deze online training, als ZZP-er met het vuur in jouw buik voor ondersteunend tekenen (bij TOS), de opleiding kunt volgen om trainer te worden? Om zo andere professionals de basis van ondersteunend tekenen (bij TOS) kunnen te leren. Note: de opleiding zal, zoals het nu lijkt, in het schooljaar ’24/’25 – maart weer plaatsvinden.

“Omdat elk kind ‘gezien’ kan en mag worden. Dat kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en eigenlijk alle kinderen zich begrepen kunnen voelen. Als ik de reacties zie, hoor,… van mijn kindjes waarmee ik ondersteunend tekenen inzet, die zeggen alles… De lach op hun gezicht, het oogcontact dat ze dan maken, het zinnetje ‘jij kan dit goed juf’ (wanneer de kleuter de opdracht snapt die ik mee tekenende) … Al die kleine dingen zijn voor die kinderen een wereld van verschil… Ik dacht vooraf: tekenen dat is nu echt niets voor mij en ookal is tekenen geen talent van mij, toch kan ik dit ook want de taal blijft centraal staan en mijn tekeningen mogen/ moeten liefst simpel en ondersteunend zijn… Zo fijn om te doen…”
deelnemer ronde 13

Ja, ik doe graag mee met ronde 22 van de online training
Ondersteunend tekenen bij kinderen met TOS (en zonder) BASIS
Prijs: €497,= incl. BTW
Online training TekenenbijTOS-kinderen basis voor professionals
Ronde 22 Betaal in 1 xOnline training "TekenenbijTOS-kinderen basis" voor professionals
ronde 22 Betaal in 3 termijnen
Doe je mee? Dan ontvang je vanaf de start van de online training 2 maanden gratis toegang tot de groeiende online visuele bibliotheek met ondersteunend tekenen.
“Ik raad de online training TekenenbijTOS aan. Als leerkracht kan je nog meer aansluiten bij de behoeften van kinderen die o.a. TOS hebben. Je kunt gewoon je programma volgen, maar je kunt nu nog meer kinderen bereiken door het te tekenen.”
Deelnemer ronde 15
Hoi! Mijn naam is Pien van der Most, 46 jaar, van origine logopedist (14 jaar cluster2 onderwijs, 4 jaar AB-er Passend onderwijs) moeder van 2 dochters van 14 & 16 jaar, sinds december 2018 zelfstandig ondernemer en vrouw met een wereldmissie:
Om TOS, taalontwikkelingsstoornissen op de wereldkaart te zetten én daarmee kinderen en jongeren met TOS en zonder zich dankzij ondersteunend tekenen gehoord, gezien en begrepen te voelen.
Om samen deze talige snelle wereld, waarin leerlingen met TOS elke dag topsport moeten leveren een stukje mooier en makkelijker te maken. Bijdragen aan een meer inclusievere wereld: want taal is overal, ook als er geen TOS is! En daar hoef je niet goed voor te kunnen tekenen, maar vooral te durven en te doen!
Ga jij mee op reis? Groetjes, Pien
