fbpx

” Om zelf te ervaren hoe fijn en goed het is om informatie (ook) visueel (getekend) ondersteund te krijgen en zelf jouw eigen informatie visueel (al tekenend) te ondersteunen is het eigenlijk nodig om de online training Tekenen bij TOS te volgen! Je krijgt er een zeer wezenlijke tool bij, die niet alleen bruikbaar is voor leerlingen met TOS, maar bruikbaar voor heel veel doelgroepen!”

Deelnemer ronde 17

Ondersteunend tekenen bij TOS:

“Terwijl wordt vertelt,

wordt DIRECT de kern van de talige boodschap mee getekend”

9 november 2022 start ronde 19

van de online training

“Ondersteunend tekenen bij kinderen met TOS (en zonder) BASIS”

voor professionals 

Nog 9 van de 16 plekken vrij!

“Ik ben geen tekentalent”, “Ik kan niet goed tekenen”, “kinderen moeten vaak lachen om mijn tekeningetjes” of “Het lijkt helemaal niet!”

Misschien herken je wel 1 van deze stemmetjes. Je bent daarin namelijk niet de enige!!! 80% van de professionals die ik begeleid heeft zo’n stemmetje “. (Ik ook hoor;)) 

En misschien herken je het niet. En weet jij al dat het juist gaat om een simpele ondersteunende (geen mooie) tekening.

Alles is goed!

Want waar je ook staat, als je deze online basistraining volgt, ga je de stappen maken die JIJ nodig hebt om ondersteunend tekenen bij TOS, maar ook los van TOS in jouw werk te leren en te durven inzetten bij taal, emoties en in communicatie. 

 

Note: Ben je bekend met ondersteunende gebaren of het leren van een andere taal? Dat leer je niet van de ene op de andere dag. Dat vraagt durven doen van je. 

Durf jij in je cirkel van stretch te stappen? En te doen? Kilometers maken met ondersteunend tekenen?

Dan komt ondersteunend tekenen in je systeem en kun je niet meer zonder 🙂 

De impact is direct en groot(s) voor de leerlingen in jouw klas en of in jouw begeleiding! 

De online training is in een nieuw jasje gestoken. Gericht op kinderen met TOS maar je wordt  ook geïnspireerd en aangezet deze tool in te zetten bij kinderen zonder TOS. Ondersteunend tekenen draagt bij aan inclusie. Klassikaal, in groepjes en in de 1:1.

Voor  wie?

Voor professionals werkend met 1 of meer KINDEREN (basisschoolleeftijd) met een taalontwikkelingsstoornis én zonder TOS #TOS / spraaktaalontwikkelingsstoornis/ ontwikkelingsdysfasie #STOS

Wat heb je nodig?

Een lekker tekenblok, een pen/potlood en de kleurtjes groen, oranje en rood: om zo je eigen spiekboek te maken.

Wat gaan we doen? 

Les 1: De basis en maak kennis met innerlijke taal.

Hier begint het!

Met meer vertrouwen leer jij ondersteunend tekenen bij kinderen met (en zeker ook zonder) TOS in te zetten, waarbij je je bewust gaat worden van het belang van innerlijke taal.

 Les 2: Emotietaal, het volle hoofd en wat helpt? (emotieregulatie)

Emoties visueel maken is essentieel voor kinderen met TOS. Emoties bespreekbaar maken, ook in de klas.  Maak de binnenwereld zichtbaar en naar buiten. Vergeet daarbij het volle hoofd niet en vooral wat helpt hierbij? Hoe kun je bepaalde emoties reguleren met ondersteunend tekenen?

 

Les 3: TOS visueel maken en zoveel meer

De auditieve verwerking, het auditief werkgeheugen, woordenschat, zinnen begrijpen en maken, pragmatiek, innerlijke taal. Leer deze termen visueel te ondersteunen in gesprek met leerlingen. Onderzoek samen waar de krachten, de aandachtspunten van kinderen met TOS liggen. Wat heb jij, als kind, zo nodig? Deze spiekbrieven kun je er elke keer weer bij pakken. Met het kind, met ouders, voor thuis, maar ook voor in het dossier.

Wanneer?

– Toegang tot de 1e les op 9 november 2022 (start in je eigen tijd)

 – De 1e online live (in mijn betaalde versie van Zoom) is op 21 november 2022 van 19u – 20u30 (1e keer dat we elkaar gaan zien)

 – Toegang tot les 2 op 30 november 2022

– De 2e online live is op 14 december 2022 van 15u30-17u

– Toegang tot les 3 ontvang je op 21 december 2022

De laatste online live is op 17 januari 2023  van 15u30-17u

Buiten de lijntjes is meer ruimte…! Direct impact maken in taal, bij emoties en in communicatie. En daar hoef je niet goed voor te kunnen tekenen! Echt niet 🙂

Online training "TekenenbijTOS-kinderen basis" voor professionals

ronde 19 Betaal in 3 termijnen
182/per maand (3 maandelijkse termijnen)

Waarom?

Visualiseren is voor leerlingen met TOS/ STOS van groots belang, net als voor zoveel andere leerlingen in deze snelle talige maatschappij! 

Ondersteunend tekenen levert direct resultaat op: IK ZIE JOU, IK HOOR JOU EN WIL JOU GRAAG BEGRIJPEN. En ook andersom! Elkaar zien, horen en begrijpen.

Het levert gelukservaringen en zelfvertrouwen op: je maakt gebruik van die ozo sterke kant: de visuele!

Ondersteunend tekenen vertraagt én geeft direct houvast in de les en in gesprekken.

 

Door taal, emoties en communicatie visueel te ondersteunen krijgen leerlingen tijd in deze talige, snelle maatschappij!

Tijd om taal binnen te laten komen, te verwerken, om taal te volgen en erop te kunnen reageren, helpt bij uiten. 

Een sleutel naar je hart: want het kind wil wel vertellen en er gaat zoveel in hem of haar om, maar hoe kom je daar? 

Ondersteunend tekenen draagt bij aan het vergroten van de emotietaal én de innerlijke taal.

Een tool die je als kind, als leerling, zelf leert te durven gebruiken, waarbij jij, professional, het (visuele) voorbeeld bent. #eigenaarschap #buitendelijntjesismeerruimte

Een tool die helpt bij de transfer en het vergroten van de (eigen) wereld.

En daar hoef je niet goed voor te kunnen tekenen!

“Ondersteunend tekenen is een absolute toegevoegde waarde in de communicatie, maar ook lol, herkenning en doorbreken van de spanning bij bv iets spannends of leuks.”

Deelnemer ronde 16

Goed te weten!

* De lives worden opgenomen en zijn 6 maanden terug te kijken in de online academie. Weet dat deze alleen te bekijken zijn door de deelnemers van ronde 19

 

 * Na het volgen van deze 8 weekse online training (met een half jaar toegang tot de online academie) krijg je een NIET GEACCREDITEERD deelnamecertificaat die je mogelijk kunt indienen in jouw kwaliteitsregister (in het vrije puntengedeelte) Het gaat om 20 SBU

* Deze online training vraagt investering in kilometers maken tijdens de begeleiding, de behandeling en/of in de klas. Hierdoor komt het ondersteunend tekenen in jouw systeem, waarmee jij elke dag in jouw werk direct impact kunt maken. Ook bij leerlingen zonder TOS!

Wist je trouwens dat je na het volgen van deze online training, als ZZP-er met het vuur in jouw buik voor ondersteunend tekenen (bij TOS), de opleiding kunt volgen om trainer te worden?  Om zo andere professionals de basis van ondersteunend tekenen (bij TOS) kunnen te leren. 

“Omdat elk kind ‘gezien’ kan en mag worden. Dat kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en eigenlijk alle kinderen zich begrepen kunnen voelen. Als ik de reacties zie, hoor,… van mijn kindjes waarmee ik ondersteunend tekenen inzet, die zeggen alles… De lach op hun gezicht, het oogcontact dat ze dan maken, het zinnetje ‘jij kan dit goed juf’ (wanneer de kleuter de opdracht snapt die ik mee tekenende) … Al die kleine dingen zijn voor die kinderen een wereld van verschil… Ik dacht vooraf: tekenen dat is nu echt niets voor mij en ookal is tekenen geen talent van mij, toch kan ik dit ook want de taal blijft centraal staan en mijn tekeningen mogen/ moeten liefst simpel en ondersteunend zijn… Zo fijn om te doen…”

deelnemer ronde 13

Ja, ik doe graag mee met ronde 19 van de online training

Ondersteunend tekenen bij kinderen met TOS (en zonder) BASIS

Prijs: €497,= incl. BTW + gratis boek incl. gratis verzending. Alleen deze ronde! 

Online training "TekenenbijTOS-kinderen basis" voor professionals

ronde 19 Betaal in 3 termijnen
182/per maand (3 maandelijkse termijnen)

Doe je mee? Dan ontvang je vanaf de start van de online training 2 maanden gratis toegang tot de groeiende online visuele bibliotheek met ondersteunend tekenen. (pioniersabonnement zilver t.w.v. €17,= p/m) 

Heb je Facebook? Leuk! (Geen must) – na afloop van de training nodig ik je uit voor de besloten en groeiende FB community TekenenbijTOSprofs. Daar kom ik ook elke maand live om samen je visuele brein aan te blijven zetten. 

“Ik raad de online training TekenenbijTOS aan. Als leerkracht kan je nog meer aansluiten bij de behoeften van kinderen die o.a. TOS hebben. Je kunt gewoon je programma volgen, maar je kunt nu nog meer kinderen bereiken door het te tekenen.”

Deelnemer ronde 15

Hoi! Mijn naam is Pien van der Most, 45 jaar, van origine logopedist  (14 jaar cluster2 onderwijs, 4 jaar AB-er Passend onderwijs) moeder van 2 dochters van 13 & 15 jaar, sinds december 2018 zelfstandig ondernemer en vrouw met een wereldmissie: 

Om TOS, taalontwikkelingsstoornissen op de wereldkaart te zetten én daarmee kinderen en jongeren met TOS én zonder zich dankzij ondersteunend tekenen gehoord, gezien en begrepen te voelen. 

Om samen deze talige snelle wereld, waarin leerlingen met TOS elke dag topsport moeten leveren een stukje mooier en makkelijker te maken. Bijdragen aan inclusie:  want taal is overal, ook als er geen TOS is! En daar hoef je niet goed voor te kunnen tekenen, maar vooral te durven en te doen!

Ga jij mee op reis? Groetjes, Pien