fbpx

“Het is mijn missie dat alle kinderen en jongeren met TOS zich dankzij ondersteunend tekenen gehoord, gezien & begrepen voelen.”

“Tekenen bij TOS is niet zomaar een hulpmiddeltje. Het biedt kinderen met TOS en hun omgeving een taal om mee te communiceren, een tool om grip te krijgen op de wereld rondom hen. Het geeft hen autonomie, maakt verbinding mogelijk en geeft hen het gevoel van competentie terug, waardoor hun intrinsieke motivatie om te leren en te participeren kan groeien.”

deelnemer ronde 11

“Ik laat even weten dat ik het ondersteunend tekenen dagelijks gebruik en dat het heel vlot gaat. Bij begrijpend lezen, bij werkwoordspelling, bij kinderen met dysfasie, bij spontane gesprekjes, bij spelling,… Het is echt een meerwaarde geworden. Ik deed het vroeger ook, maar in veel mindere mate en nu is het echt een verrijking. “

deelnemer ronde 9

Ondersteunend tekenen bij (S)TOS:

“Terwijl jij of de ander vertelt,

teken je DIRECT de kern van jouw talige boodschap en/ of van de ander mee”

14 september start ronde 15

van de online training

“TekenenbijTOS- kinderen BASIS”

voor professionals 

“Ik ben geen tekentalent”, “Ik kan niet goed tekenen”, “Ik kan (heel) goed tekenen!” “Kinderen moeten vaak lachen om mijn tekeningetjes” of “Het lijkt helemaal niet!”

Misschien herken je wel 1 van deze stemmetjes. Je bent daarin namelijk niet de enige!!! 80% van de professionals die ik begeleid heeft zo’n stemmetje. (Ik ook hoor;))

En het begint al vroeg:

Vraag een klas met kleuters maar eens wie er goed kan tekenen. Bijna iedereen steekt zijn vinger op. Vraag het maar eens aan een groep 4/5 – met geluk steekt de helft zijn vinger op. En vraag het maar eens aan groep 8. Jep, daar begint het al met het stemmetje.

Hoe je ook naar tekenen kijkt: je bent hier aan het goede adres!

 

Want in deze online training ga jij leren hoe jij het voorbeeld gaat zijn in de ondersteunende tekening in taal, bij emoties en in communicatie bij kinderen met TOS!

De tekeningetjes die niet mooi mogen zijn ;), die bestaan uit “Less is more”, waar jouw paard mag lijken op een lama ;):

Hier gaat het om het kerntekeningetje dat taal direct ondersteunt! Het ontstaat terwijl je vertelt. Daar ligt de kracht! Hulp om het kind met TOS zijn wereld te vergroten in deze talige snelle maatschappij!

Ga je mee op reis? Kijk gauw verder!

Pien, de TekenenbijTOSspecialist (14 jaar logopedist in het cluster2 onderwijs, 4 jaar Ambulant Begeleider in het Passend Onderwijs en sinds december 2018 trainer in TekenenbijTOS

Héél erg interessant! Enorm bruikbaar en praktisch, meteen inzetbaar! Oefening baart kunst! Leerlingen met STOS maar ook leerlingen uit andere doelgroepen hebben er echt veel aan! Ik ben enorme fan van het ondersteunend tekenen en pas het erg veel toe bij het werken met mijn leerlingen!

Deelnemer aan ronde 12

 Voor  wie?

Voor professionals werkend met KINDEREN (basisschoolleeftijd) met een taalontwikkelingsstoornis #TOS / spraaktaalontwikkelingsstoornis/ ontwikkelingsdysfasie #STOS

Wanneer?

– Toegang tot de 1e les op dinsdag 14 september 2021 (start in je eigen tijd)

 

– De 1e live (in mijn betaalde versie van Zoom) is op dinsdag 21 september 19u – 20u30 (1e keer dat we elkaar gaan zien)

 

– Toegang tot les 2 op woensdag 29 september 2021

– De 2e live is op donderdag 7 oktober van 16u-17u30

 

– Toegang tot les 3 ontvang je op donderdag 14 oktober 2021

– De laatste live is op woensdag 3 november  van 16u-17u30

 

Wat gaan we doen? 

Les 1: TekenenbijTOS de basis

Met vertrouwen leer jij ondersteunend tekenen bij kinderen met TOS in te zetten.

Les 2: TekenenbijTOS, emotietaal en het volle hoofd

Emoties visueel maken is essentieel voor kinderen met TOS. Maak de binnenwereld zichtbaar en naar buiten. Vergeet daarbij het volle hoofd van kinderen met TOS niet!

 

Les 3: TekenenbijTOS en TOS visueel maken

Weten waar je krachten liggen: waar je goed in bent! Wat je aandachtspunten zijn: wat je moeilijk vindt! En vooral wat je nodig hebt hiermee te leren omgaan helpt bij jezelf leren kennen en voor jezelf leren opkomen. 

Wat heb je nodig?

Een lekker tekenblok, een pen/potlood en de kleurtjes groen, oranje en rood: om zo je eigen speakboek te maken.  

Waarom?

Visualiseren is voor leerlingen met TOS/ STOS van groots belang!

TekenenbijTOS levert direct resultaat op: IK ZIE JOU, IK HOOR JOU EN WIL JOU GRAAG BEGRIJPEN.

Het levert gelukservaringen op: je maakt gebruik van die ozo sterke kant: de visuele!

TekenenbijTOS vertraagt, maar levert door de houvast ook direct stappen op!

Door taal, emoties en communicatie visueel te ondersteunen krijgt het kind tijd in deze talige, snelle maatschappij !

Tijd om taal binnen te laten komen, te verwerken, om taal te volgen en erop te kunnen reageren.

Een sleutel naar je hart: want wat wil je graag en heb je veel te vertellen van binnen. Hulp om daar makkelijker bij te kunnen.

Een tool die helpt bij de transfer en het vergroten van de wereld met TOS. 

Hoe gaat het in zijn werk?

Je betaalt via onderstaande link en ontvangt direct een bevestiging van deelname met een aantal vragen van mij (Wie ben je? Wat doe je voor werk? Wat hoop je te leren?)

Ook ontvang je de uitnodiging om aan de tijdelijke FB “Ronde 15 septembergroep TekenenbijTOS professionals” deel te nemen.

Het is geen must om FB te hebben! (maar wel leuk en waardevol :))

Goed te weten!

* De lives worden opgenomen en zijn een half jaar terug te kijken in de online academie. Weet dat deze alleen te bekijken zijn door de deelnemers van ronde 15

 

 * Na het volgen van deze 8 weekse online training (met een half jaar toegang tot de online academie) krijg je een NIET GEACCREDITEERD deelnamecertificiaat die je mogelijk kunt indienen in jouw kwaliteitsregister (in het vrije puntengedeelte) Het gaat om 18 SBU

 

“Omdat elk kind ‘gezien’ kan en mag worden. Dat kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en eigenlijk alle kinderen zich begrepen kunnen voelen. Als ik de reacties zie, hoor,… van mijn kindjes waarmee ik ondersteunend tekenen inzet, die zeggen alles… De lach op hun gezicht, het oogcontact dat ze dan maken, het zinnetje ‘jij kan dit goed juf’ (wanneer de kleuter de opdracht snapt die ik mee tekenende) … Al die kleine dingen zijn voor die kinderen een wereld van verschil… Ik dacht vooraf: tekenen dat is nu echt niets voor mij en ookal is tekenen geen talent van mij, toch kan ik dit ook want de taal blijft centraal staan en mijn tekeningen mogen/ moeten liefst simpel en ondersteunend zijn… Zo fijn om te doen…”

deelnemer ronde 13

Ja, ik doe graag mee met ronde 15 van de online training

TekenenbijTOS- kinderen de basis

Prijs: €477,= incl. BTW

Doe je mee? Dan ontvang je van mij een cadeautje om jouw eigen visuele bibliotheek te trainen (los van TOS).

De video 10 weekse “maak je eigen speakboek met ondersteunend tekenen” t.w.v. €37,=

Extra cadeau:

Na deze basis training nodig ik deze septembergroep uit om na een paar maanden voor een extra live van 1,5u om geconnect te blijven en je vuurtje aan te houden! 

“Taal is overal. Taal heb je nodig. Als je een taalontwikkelingsstoornis lever je elke dag topsport. Want taal is overal. Een zee van taal als je TOS hebt. Ook van binnen. Wat als we met elkaar ons niet alleen maar richten op taal, maar ook op het visuele brein? Een samenwerking! 

Door hardop te vertellen en hier simpele tekeningetjes bij te maken ontstaan visuele ankers. In taal, bij emoties en in communicatie. 

Een belangrijke tool bij TOS (en los van TOS) in elke rugzak (professionals, leerlingen, ouders) En daar hoef je niet goed voor te kunnen tekenen. ” Pien

Er kunnen max. 16 professionals meedoen met ronde 15!

Er is nog plek voor 7!

Online training "TekenenbijTOS-kinderen basis" voor professionals

ronde 15 Betaal in 3 termijnen
175/per maand (3 maandelijkse termijnen)
  

 “Deze online training was voor mij zeer inspirerend, mede ook door de kennis en het enthousiasme van Pien. Ik ervaar ondersteunend tekenen als een grote meerwaarde tijdens mijn behandelingen als logopedist in de reguliere praktijk.”

deelnemer ronde 13

“Het ondersteunend tekenen is echt een hele mooie tool voor kinderen die visueel zijn ingesteld en voor kinderen met een langzamere verwerkingssnelheid. Het geeft ze net dat extra beetje tijd, wat hun helpt om te begrijpen waar het over gaat. daarnaast is het blijvend. Ze kunnen altijd terugvallen op hun spiekboekjes. Daarnaast is het een hele mooie tool om emoties duidelijk te maken. Kinderen met Tos krijgen op deze manier de kans om te laten zien wat zij kunnen. Er komt overzicht. Het doet recht aan hun kunnen en zijn.”

deelnemer ronde 12

Uitgelicht (de algemene voorwaarden):
De door mij bedachte tekeningen mag je gebruiken zonder bronvermelding voor eigen gebruik en in behandelrelaties (zowel ouders als kinderen). Als je de door mij bedachte tekeningen wil gebruiken in een andere setting, al dan niet commercieel, dan is dat alleen toegestaan met mijn toestemming. Aan deze toestemming kan ik voorwaarden verbinden, waaronder bronvermelding of een geldelijke vergoeding. Het feit dat je de door mij bedachte tekeningen zelf tekent, maakt het niet anders. Ook dan is nog steeds sprake van door mij gecreëerd werk.
(c)pienvandermost (c)tekenenbijtos (c)ondersteunendtekenenbijkinderen

“Het is mijn missie dat alle kinderen en jongeren met TOS zich dankzij ondersteunend tekenen gehoord, gezien & begrepen voelen.”