fbpx

(Voorlopig) de laatste ronde van dit schooljaar! 

Tekenen Ondersteunend bij Spraaktaal: bijdragen aan een meer inclusievere maatschappij. SAMEN.

Deze online training richt zich in het bijzonder op leerlingen (van kleuters t/m 12+ jaar) met een taalontwikkelingsstoornis, waarbij je ook al die andere leerlingen die jij begeleidt/ behandelt of aan lesgeeft meeneemt. Bij taal, emoties en in communicatie.

TOSinc: Ondersteunend tekenen (bij TOS- taalontwikkelingsstoornis):

“Terwijl wordt verteld,

wordt DIRECT de kern van de talige boodschap mee getekend”

28 februari start ronde Februari2024 

van de online training TOSinc:

“Ondersteunend tekenen bij leerlingen met TOS en zonder

BASIS voor professionals 

“Hier liggen heel wat mogelijkheden en kansen. 

Niet alleen bij kinderen met een taalproblematiek. 

Het is echt een dankbare manier om aan de slag te gaan en woorden meer begrip en daadkracht te geven”

Voor  wie?

Voor professionals werkend met 1 of meer leerlingen (basisschool en middelbare schoolleeftijd) met TOS én zonder. Denk aan de klas/ de les/ in groepjes en in 1:1

Wat heb je nodig?

Een lekker tekenblok, een pen/potlood en de kleurtjes groen, oranje en rood: om zo je eigen spiekboek te maken.

 Doel: de (cluster2)vaardigheid TOSinc ontwikkelen als tool voor het leven. In jouw systeem, in jouw rugzak. 

Je krijgt per x toegang tot een online les in mijn online academie. Ondertussen kun je je inspiratie, vragen en successen delen in de tijdelijke groepsapp en gaan we tijdens de online lives in Zoom met elkaar als groep kilometers maken. *Je camera en je microfoon zijn daar essentieel. Verder wordt je verwacht bij elke online live.

Wat gaan we doen? 

Les 1: De basis en maak kennis met innerlijke taal.

Hier begint het!

Met meer vertrouwen leer jij ondersteunend tekenen bij leerlingen (met in het bijzonder TOS) in te zetten, waarbij je je bewust gaat worden van het belang van innerlijke taal.

 Les 2: Emotietaal, het volle hoofd en wat helpt? (emotieregulatie)

Emoties visueel maken is essentieel voor leerlingen met TOS en zonder. Emoties bespreekbaar maken, ook in de klas.  Maak de binnenwereld zichtbaar en naar buiten. Vergeet daarbij het volle hoofd niet en vooral wat helpt hierbij? Hoe kun je bepaalde emoties reguleren met ondersteunend tekenen?

 

Les 3: TOS visueel maken, innerlijke taal en zoveel meer

De auditieve verwerking, het auditief werkgeheugen, woordenschat, zinnen begrijpen en maken, pragmatiek, innerlijke taal. Leer deze termen visueel te ondersteunen in gesprek met leerlingen. Onderzoek samen waar de krachten, de aandachtspunten met TOS liggen. Wat heb jij, als leerling, zo nodig? Voor het leven. Deze spiekbrieven kun je er elke keer weer bij pakken. Met de leerling, met ouders, thuis, en ook voor in het dossier.

Wanneer?

Toegang tot de 1e les op 28 februari 2024

 (start in je eigen tijd)

 – De 1e online live (in mijn betaalde versie van Zoom) is op

7 maart 2024 19u-20u30

 (1e keer dat we elkaar gaan “zien”)

 – Toegang tot les 2 op   14 maart  2024

– De 2e online live is op maandag 25 maart   van 15u30-17u

* Nieuw: Wees welkom in de tijdelijke groepsapp vanaf 21 februari. Hier kun je jouw inspiratie delen,  vragen stellen en van elkaar leren. Ik denk daar graag met jullie mee.

– Toegang tot les 3 ontvang je op 2 april 2024

De laatste online live is op 17 april van 15u30-17u

Over de online training:

Ik vond het een prettige en open groep. Er werd volop op elkaar gereageerd en volgens mij kon iedereen zeggen/delen wat goed voelde. Tijdens de onlinebijeenkomsten werd met respect met elkaar omgegaan. Pien stelde inhoudelijke vragen, indien van toepassing. De mix van het werkboek, video’s en de online bijeenkomsten vond ik erg prettig. Persoonlijk vond ik het erg fijn om eerst het werkboek en de bijbehorende video’s gemaakt/gekeken te hebben voor de online sessies. Tijdens de online sessies vielen er nog een aantal ‘spreekwoordelijke’ kwartjes. Ook de toepasbaarheid is erg prettig. De cirkel van stretch werd/wordt steeds kleiner. Heel fijn!

” Deelnemer ronde 22

Hoe TOSinc direct kon helpen:

“Een jongetje dat boos werd of zich afsloot als moeder iets vertelde over zijn emoties (boos geweest), en ook als hem iets gevraagd werd. Mbv OT kon hij zelf duidelijk maken wat hij nog wist/voelde van de situatie, en hebben we dit met moeder gedeeld, en haar gevraagd aan te vullen wat nog niet duidelijk was.
Mooi hoe hij zich meer gezien en begrepen voelde, en hoe het direct een positieve invloed op het onderlinge contact had.” 

Goed te weten!

* De online lives worden opgenomen en zijn 6 maanden terug te kijken in de online academie. Weet dat deze alleen te bekijken zijn door de deelnemers van ronde Februarigroep 2024.

 

 * Na het volgen van deze 8 weekse online training (met een half jaar toegang tot de online academie) krijg je een NIET GEACCREDITEERD deelnamecertificaat die je mogelijk kunt indienen in jouw kwaliteitsregister (in het vrije puntengedeelte) Het gaat om 22 SBU

* Deze online training vraagt investering in kilometers maken tijdens de begeleiding, de behandeling en/of in de klas. Hierdoor komt het ondersteunend tekenen in jouw systeem, waarmee jij elke dag in jouw werk direct impact kunt maken. Bij elke leerling!

* Wist je trouwens dat je na het volgen van deze online training, als ZZP-er met het vuur in jouw buik voor ondersteunend tekenen (bij TOS), de opleiding kunt volgen om trainer te worden?  Om zo andere professionals de basis van ondersteunend tekenen (bij TOS) kunnen te leren. Note: de opleiding zal, zoals het nu lijkt, in maart ’25 weer plaatsvinden op Schier. 

Prijs:  €555,= excl. BTW of betaal in 3 termijnen.

Ja, ik doe graag mee met ronde Februarigroep 2024 van de online training TOSinc:

Ondersteunend tekenen bij leerlingen met TOS en zonder BASIS

“Omdat elk kind ‘gezien’ kan en mag worden. Dat kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en eigenlijk alle kinderen zich begrepen kunnen voelen. Als ik de reacties zie, hoor,… van mijn kindjes waarmee ik ondersteunend tekenen inzet, die zeggen alles… De lach op hun gezicht, het oogcontact dat ze dan maken, het zinnetje ‘jij kan dit goed juf’ (wanneer de kleuter de opdracht snapt die ik mee tekenende) … Al die kleine dingen zijn voor die kinderen een wereld van verschil… Ik dacht vooraf: tekenen dat is nu echt niets voor mij en ookal is tekenen geen talent van mij, toch kan ik dit ook want de taal blijft centraal staan en mijn tekeningen mogen/ moeten liefst simpel en ondersteunend zijn… Zo fijn om te doen…”

deelnemer ronde 13

Ik verheug mij jou de vaardigheid TOSinc: ondersteunend tekenen (bij TOS) leerlingen te leren.  

Meld je nu aan, reageer op het eerste “je  doet mee!”mailtje en ontvang al toegang tot de online visuele bieb. Vanaf de start van de online training heb je nog 2 maanden toegang tot de groeiende online visuele bieb TOSinc: ondersteunend tekenen. 

* Na afloop krijg je toegang tot de besloten FB groep TOSinc voor professionals. Geen FB – de zoomlink stuur ik je dan ook toe – om bij elke maandelijkse online live te zijn. Vuurtjes aanhouden <3  

Welke professionals gingen je al voor? Onderwijsassistenten, Intern Begeleiders, kinderoefentherapeuten, logopedisten, leerkrachten, pedagogisch medewerkers,  verpleegkundigen, dramatherapeuten, RT-ers, ASS-specialisten, gedragswetenschappers, psychologen en … .

Stuur mij zeker een berichtje als je benieuwd bent of het ook iets voor jou is. 

Hoi! Mijn naam is Pien van der Most, 47 jaar, van origine logopedist  (14 jaar cluster2 onderwijs, 4 jaar AB-er Passend onderwijs) moeder van 2 dochters van 15 & 17 jaar, sinds 1 december 2018 zelfstandig ondernemer en samen met de 6 bevlogen trainers een wereldmissie: 

Om TOS, taalontwikkelingsstoornissen op de wereldkaart te zetten én daarmee kinderen en jongeren (met TOS) dankzij TOSinc: ondersteunend tekenen gehoord, gezien en begrepen te voelen. 

Om samen deze talige snelle wereld, waarin leerlingen, met in het bijzonder TOS, elke dag topsport moeten leveren een stukje makkelijker en daarmee mooier te maken. Bijdragen aan een meer inclusievere wereld:  want taal is overal, ook als er geen TOS is! En daar hoef je niet goed voor te kunnen tekenen, maar vooral te durven en te doen!

Ga jij mee op reis? Groetjes, Pien