fbpx

18 juni verdiepingsworkshop
TOSinc. Ondersteunend tekenen bij de Executieve Functies – INHIBITIE 

“Ons denken en ons handelen, de sociale en emotionele processen en de wijze waarop wij communiceren met anderen worden mede bepaald door onze cognitieve functies.

Deze cognitieve functies of cognitieve processen worden ook wel executieve functies genoemd.

Het zijn de vaardigheden die helpen te beslissen op welke activiteiten of taken wij onze aandacht richten, welke uitgevoerd moeten worden en hoe wij deze gaan uitvoeren.”

Bron: Bernadette Sanders, smartonderwijs.

 

 

     Leer  hoe je de EF Inhibitie met TOSinc. ondersteunend tekenen

geïnspireerd en praktisch kunt inzetten in jouw werk bij en met leerlingen met een TOS (en al die andere leerlingen!)

Hi professional,

Jij volgde de online training “ondersteunend tekenen bij kinderen en jongeren met een TOS – taalontwikkelingsstoornis”. Misschien onlangs, misschien echt al een hele tijd geleden. Het kan ook zijn dat je de verdiepingsworkshop van 3 juni gevolgd hebt over TOSinc. en oudergesprekken.  

Maar hoe zit het specifiek met het leren inzetten van ondersteunend tekenen bij de Executieve Functie: Inhibitie bij leerlingen met TOS?! *

*Kennis en ervaring over EF (bij TOS) is vereist. Voor wetenschappelijk inhoudelijke informatie, webinars en concreet kant en klaar materiaal e.d. verwijs ik je o.a. naar:

Dikke tip: Leren Leren Nederland kan je inhoudelijk alles vertellen over EF. Ook Lerendbrein is een enorme aanrader. En Smartonderwijs, Bernadette Sanders, in het bijzonder bij kinderen en jongeren met TOS.

Ga je mee deep-diven?

We gaan 18 juni deepdiven op TOSinc. ondersteunend tekenen bij Inhibitie. Blijf je benieuwd? Lees gauw verder!

Wat kun je verwachten?

  • We vertrekken kort vanuit het begrip Executieve Functies.
  • En dan: Hoe zit het met jouw eigen EF? Samen ervaren. Om je zo ook beter te kunnen verplaatsen in jouw leerlingen.
  • Vervolgens kijken we kort naar het werkgeheugen. (Kort omdat: deze EF in deel 2 van de basisworkshop TOSinc. aangeboden en gegeven wordt door de trainers TOSinc.)
  • Dan is het tijd om dieper in te zoomen met TOSinc. ondersteunend tekenen (bij TOS) op:
  • INHIBITIE

– Want hoe leg je deze abstracte EF uit en zijn kernbegrippen* met TOSinc.?  En hoe kunnen  we de innerlijke taal daarin meenemen? (onlosmakelijk verbonden aan EF en TOM – Theory of Mind)

* Denk aan begrippen als impulscontrole, concentratievermogen, emotieregulatie, responsinhibitie en/of  flexibiliteit.

– Wat zijn belangrijke TIPS voor in de klas/les/ in jouw begeleiding/ behandeling? Waar mag je echt om denken en hoe kunnen we die nog duidelijker maken met TOSinc. ? Voor de leerlingen en hun omgeving. Jouw input telt!

– Hoe kunnen we met TOSinc. deze EFs bij de leerlingen met TOS praktisch nog beter ondersteunen?

We gaan aan de slag met dubbel coderen:  gebruik maken van het talige kanaal in combinatie met het visuele kanaal (het sterke visuele brein bij TOS).

Voorbeelden – video’s / inspiratie/ concreet materiaal met tips/ mogelijk een casus – opdrachten

Zelf in onze cirkel van stretch te stappen (ik ook!) en hierin het voorbeeld te zijn. Waarbij tekentalent niet is vereist. Maar wel de inzet en het lef om te investeren. Om jezelf nog meer vaardig te maken.

Doe je mee? Samen abstracte taal vertalen naar concreet en praktisch.  Maatwerk!

En als kers op de taart: ook hier onderzoeken we de basis voor een kant en klaar format die je kunt gaan gebruiken om aan te vullen met ondersteunend tekenen gericht op de EF Inhibitie.

Doe jij mee op 18 juni?

Na aanmelding krijg je direct een mailtje met een aantal vragen. Want zoals je weet wordt ook deze verdiepingsworkshop op maat gemaakt door jouw input.

Er is plek voor minimaal 4 en max 10 professionals.

Hij wordt opgenomen. Je ontvangt een niet-geaccrediteerd deelnamecertificaat.

Ik heb enorm veel zin om opnieuw met jou aan de slag te gaan!

Groetjes Pien. Founder TOSinc*. Opleider. Auteur “ondersteunend tekenen (bij TOS)”

*TOSinc. Tekenen Ondersteunend bij Spraaktaal. Ook altijd gericht op Taalontwikkelingsstoornissen. Bijdragen aan een meer inclusievere wereld.